5 امتیاز
1 نفر

فیلمنامه نویسی: برانگیختن احساس

تکنیک های دراماتیک پیشرفته برای محسور کردن مخاطب

نوع اثر : کتاب

ناشر : سازمان سمت

نویسنده :

مترجم : فرهاد دعوت خواه , متین خاکپور

قیمت نسخه چاپی : 19,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 402

رده بندی کنگره : PN۱۹۹۶‏‫‬‭/‮الف‬۹ف۹ ۱۳۹۵

رده بندی دیویی : ۸۰۸/۲۳

شماره کتابشناسی ملی : ۴۵۳۷۶۱۹

شابک : 9786000203313

سال نشر : 1395

کد گروه پژوهشی : 37

کد کتاب : 2013

برچسب ها: هنر

خلاصه اثر

با خواندن هر فیلمنامه، سه حالت ممکن است به خواننده دست دهد: ملال، علاقه، «وجد!». به عنوان فیلمنامه نویس، باید در اکثر صفحات حالت وجد ایجاد کنید. ارتباط احساسی با خواننده تنها راهکار برای دستیابی به موفقیت است.

اگر کتاب های فیلمنامه نویسی را خوانده اید و به اصول و قوانین تسلط یافته اید، تازه در نیمه راه قرار دارید. در این کتاب یاد می گیرید که چطور احساس خواننده را برانگیزید.

کتاب (نسخه کاغذی)

19,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 412

سال نشر : 1395

نوع جلد : شومیز

قطع : وزیری

کد یکتا : 12013

نوبت چاپ : 1

تیراژ : 500

کتاب دیجیتال

9,500 تومان

حجم : 2.9 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 320

توجه: این کتاب فقط از طریق گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و iOS و در نرم افزار کتابخوان سمت قابل مطالعه است.

موضوعات

فهرست

مقدمه مترجمان
فصل اول: پیشگفتار: وظیفۀ انتقال احساس
مزیت این کتاب
اندیشیدن به احساس
هالیوود در سودای انتقال احساس
مهارت یعنی برانگیختن احساس
وظیفۀ مضاعف در مقام نویسنده
سه نوع احساس داستان گویی
احساسات شخصیت در برابر احساسات خواننده
تازه های این کتاب
هشدار به نویسندگان
فصل دوم: خواننده: تنها مخاطب شما
ما نخستین مخاطب شماییم
در حُکم دربانیم
باهوش و آگاهیم
کم دستمزد، پرکار و سرخورده ایم
در جانب شماییم
آنچه ما انجام می دهیم
علل رد شدن فیلمنامه ها
خواسته های ما در تجربۀ خوانش
فصل سوم: ایده: جذابیت بی همتا
مقدمات: دانستنی های ضروری
در هالیوود، ایده پادشاه است
ایده موجب فروش می شود
مهارت: قوت دادن به ایده ها
واکنش های احساسی ایدئال به ایده
آنچه ایده را گیرا می سازد
دوازده روش برای افزایش گیرایی ایده
خلق عنوان گیرا
انتخاب ژانر پرطرف دار
نمونه: ایده در عمل
فصل چهارم: درون مایه: معنای جهان شمول
مقدمات: دانستنی های ضروری
چرا درون مایه مهم است
قانع و سرگرم کردن، نه سخنرانی کردن
مهارت: آشکارسازی ظرافت مندانه درون مایه
درون مایه های جهان شمول
یافتن نگرش شخصی
نُه تکنیک درون مایه برای نشان دادن به جای بیان کردن
نمونه: درون مایه در عمل
فصل پنجم: شخصیت: تسخیر همدلی
مقدمات: دانستنی های ضروری
پنج پرسش اساسی برای ساخت شخصیت
مهارت: ارتباط برقرار کردن با شخصیت ها
آشکارسازی شخصیت و تحول
ارتباط برقرار کردن با شخصیت
نمونه: شخصیت در عمل
فصل ششم: داستان: تنش فزاینده
مقدمات: دانستنی های ضروری
داستان دراماتیک چیست؟
داستان در مقابل پی رنگ
مهارت: جذب کردن مخاطب از آغاز تا پایان
کل قضیه «علاقه مندبودن» است
علاقه مندی/شیفتگی/بینش/حیرت
کنجکاوی/ تعجب/ وسوسه
چشم انتظاری/ امید/ دلهره/ ترس
تعلیق/ تنش/ تشویش/ نگرانی/ تردید
غافلگیری/ بیم/ سرگرمی
وحشت/ لذت/ خنده/ غم/ پیروزی
همدلی/ ترحم/ تحسین/ تحقیر
ملودرام و احساسات گرایی
نمونه: داستان در عمل
فصل هفتم: ساختار: طراحی جذاب
مقدمات: دانستنی های ضروری
مهارت: عناصر احساسی هر پرده
پرده اول ­ جذب
پرده دوم ­ تنش و چشم انتظاری
نمونه: ساختار در عمل
فصل هشتم: صحنه ها: لحظه های تماشایی
مقدمات: دانستنی های ضروری
انواع سه گانۀ صحنه
صحنه داستانِ کمینه است
عناصر اصلی صحنۀ دراماتیک
مهارت: نوشتن صحنه های عالی
تکنیک هایی برای یافتن مهارت در نگارش صحنه های خیره کننده
نمونه: صحنه در عمل
فصل نهم: توضیح صحنه: سبک خیره کننده
مقدمات: دانستنی های ضروری
اشتباه های رایج
اصول نوشتن روایت در فیلمنامه نویسی
مهارت: نوشتار پویا
هدایت نگاه
خلق حرکت
خیره کنندگی در تجربۀ خوانش
توصیف شخصیت ها
توصیف مکان ها
نکته های حرفه ای مزیت بخش
نمونه: توضیح صحنه در عمل
فصل دهم: دیالوگ: صداهای جان بخش
مقدمات: دانستنی های ضروری
ویژگی های دیالوگ ناب
پرهیز از رایج ترین ضعف های دیالوگ
مهارت: نوشتن دیالوگ های جان بخش
شیوه هایی برای برانگیختن احساس
شیوه هایی برای دیالوگ منحصر به فرد
شیوه هایی برای معرفی تلویحی
شیوه هایی برای زیر متن
موارد استفادۀ دیالوگ های ظاهرنما
بازنویسی های متعدد
آزمودن دیالوگ ها
کاوش در فیلمنامۀ چیره دست ها
فصل یازدهم: واپسین گفته ها: رنگ آمیزی احساسی
نکته هایی برای بازنویسی
درس آموزی از فیلمنامه ها
رنگ آمیزی احساسی
واژه نامه
فهرست اسامی
نمایه

محصولات مشابه

بیشتر