× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
1 / 1

مبانی مشاوره و راهنمایی

ناشر: سازمان سمت

نویسنده: ,

مترجم: فریده همتی

صفحات کتاب : 556

کنگره : ‫BF637‭‬ ‭/م5‫‭‬‭گ9 1387‭‮‬

دیویی : ‫‬‮‭158/3‬‭

کتابشناسی ملی : 1643380‬

شابک : 9789645303073

سال نشر : 1387

کد گروه پژوهشی : 30

شابک دیجیتال : 978-600-02-0973-5

کد کتاب : 1229

برچسب ها: علوم اجتماعی

خلاصه اثر

.

کتاب دیجیتال (TEXT)

157,300 133,705 تومان

حجم : 3.8 مگا بایت

توجه: این کتاب فقط از طریق گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و در نرم افزار کتابخوان سمت قابل مطالعه است.

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 456

موضوعات

فهرست

پیشگفتار مترجم
مقدمه
فصل اول: دیدگاههای تاریخی
مشاوره: پاسخی به نیازهای انسان
میراث ما از گذشته
شکل گیری مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش
برنامه های مشاوره در مؤسسات و نهادها
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل دوم: فعالیتهای سنتی و فعلی مشاوران
مشاوره به عنوان یک حرفه یاورانه
مشاور حرفه ای
مشاوره به عنوان یک رشته
فعالیتهای سنتی
ارزیابی فردی
مشاوره فردی
مشاوره و راهنمایی گروهی
کمک شغلی
تعیین موقعیت و پیگیری آن
ارجاع
مشورت یا رایزنی
تحقیق
ارزیابی و پاسخگویی
پیشگیری
اصول اساسی
اصول اساسی برای مدارس
اصول اساسی برای مؤسسات اجتماعی
برنامه هایی برای آینده حرفه
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل سوم: نقش و عملکرد مشاوران مدرسه
برنامه های آموزش مشاوران
گواهی نامه مشاوران مدرسه
نقش و عملکرد مشاوران در مدارس: مرور اجمالی
مشاوران در مراکز آموزشی وقت خود را چگونه سپری می کنند؟
مشاور مدارس ابتدایی
مشاور مدارس راهنمایی
مشاور دبیرستان
مشاوران مدارس حرفه ای
مشاوران در نهادهای آموزش عالی
خدمات مشاوره در هنرسراها
نقش معلمان و مدیران در برنامة مشاوره مدرسه
معلم کلاس
مدیر مدرسه
مشاور و رابطه با سایرحرفه های یاورانه
روان شناس مدرسه
مددکار اجتماعی مدرسه
مربی ویژه
کارکنان بهداشت مدرسه
روان پزشکان
رایانه ها و مشاوره در مدارس
الگوهای سازماندهی برنامه مشاوره در نهادهای آموزشی
در مدارس ابتدایی
در دبیرستانها
در مؤسسات آموزش عالی
سمت گیری برنامه ریزیهای آینده مشاور مدرسه
بوم شناسی مدرسه
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل چهارم: مشاوران در مراکز جامعه ای و مؤسسه ای
برنامه های آموزش مشاوران در مراکز جامعه ای و مؤسسه ای
اهمیت گواهی نامه
مؤسسات بهداشت روانی جامعه نگر
تیم مؤسسه
مشاوره در مؤسسات
مشاوره استخدام
مشاوران همیارکارمند
مشاوره در مراکز تصحیحی
مشاوره توان بخشی
مشاوره خانوادگی و ازدواج
مشاوره افراد روحانی
مشاوره سالمندی
عبارت «خاکستری شدن امریکا» غالباً برای اشاره به افزایش قابل توجه جمعیت سالمند به کار می رود.
فعالیتهای خصوصی
رهنمودهایی برای آینده
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل پنجم: مشاوره فردی
نظریه های مشاوره
نظریه روان تحلیلی
روان شناسی فردی
نظریه مراجع ـ محور
نظریه رفتاری
درمان منطقی، هیجانی
واقعیت درمانی
تحلیل تعاملی (تبادلی)
مشاوره گشتالت
سایر نظریه ها
ترجیحات نظری مشاوران نهادهای آموزشی
خلق یک نظریه شخصی
مورد جرج
هدفهای مشاوره
فرایند مشاوره
برقراری رابطه
شناسایی و تشخیص مشکل
برنامه ریزی حل مشکل
به کارگیری راه حل و خاتمه دادن
مهارتهای مشاوره
مهارتهای ارتباطی
مشاوره کوتاه مدت
مشاوره با جمعیتهای ویژه
سوءمصرف کنندگان مواد
زنان
سالمندان
صنعت و تجارت
بیماران مبتلا به ایدز
قربانیان سوءرفتار
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل ششم: مشاوره چندفرهنگی
گروههای قومی و مشاوره میان فرهنگی
امریکاییهای افریقایی
مردم امریکای لاتین
امریکاییهای آسیایی
امریکاییهای عرب
امریکاییهای بومی
مشاور دارای مهارت فرهنگی
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل هفتم: فنون مشاوره با گروه
تعاریف و توصیفها
راهنمایی گروهی
مشاوره گروهی
درمان گروهی
گروههای T
گروههای حساسیت (بازتابی)
گروههای مواجهه
گروههای وظیفه
گروههای آموزش روانی
گروههای کوچک
فرایند و پویاییهای گروه
درون گروهها و برون گروهها
شبکه های اجتماعی
استانداردهای حرفه ای برای آموزش کار گروهی
مشاوره گروهی
ملاحظات نظری
ارزشهای مشاوره گروهی
انتخاب اعضای گروه
رهبری گروه
فرایند گروه
تشکیل گروه
هویت یابی: نقش و هدف گروه
مرحله بهره وری
تحقق هدفها
پایان دادن
فعالیتهای راهنمایی گروهی
ارزشها
سازمان دهی فعالیتهای راهنمایی گروهی
فعالیتهای راهنمایی در کلاس درس
روشهای تبیین ارزشها: یک بازنگری
تعریف ارزشها
ارزشها و مشاوره
گرایشهای تاریخی
رابطه با نظریه مشاوره
فرایند و نظریه ارزشها
روشهای تبیین ارزشها و عملکرد مشاوره
مشاور و روشهای تبیین ارزشها
گروهها و مسائل چندفرهنگی
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
هشتم: آزمونهای استاندارد و ارزیابی انسان
نمره های آزمون استاندارد چه معنایی دارند؟
حد وسط
انحراف از حد وسط
رابطه ها
نمادهای آماری
گزارش نمره های آزمون
هنجار سنی
هنجار کلاسی
ملاک انتخاب آزمون
روایی
اعتبار یا پایایی
قابلیت کاربرد آزمون
انواع آزمونهای استاندارد
هوش یا استعداد؟
هوش آزمایی
آزمونهای استعداد
آزمونهای پیشرفت
پرسش نامه های رغبت سنج
آزمونهای شخصیت
آزمون ملاک ـ مرجع
برنامه ریزی برای اجرای آزمون
مسائل چندفرهنگی
فناوری و آزمون
تذکر نهایی
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل نهم: فنون غیراستاندارد ارزیابی انسان
مفاهیم مربوط به ارزیابی انسان
جامعه شناسی
روان شناسی
مردم شناسی
اقتصاد
الزامات میان رشته ای برای مشاوره
رهنمودهایی برای ارزیابی مراجعان
اجرای یک کار طبیعی: مشاهده
انواع مشاهده
ضعفهای کلی مشاهده
رهنمودهایی برای تحلیل مراجعان از طریق مشاهده
ابزارهای مشاهده
مقیاسهای درجه بندی
سیاهه های فردی
پرسش نامه ها
گزارشهای داستانی
مشاهده های زمان محور
مشاهده های موقعیتی
جدول رفتار
انتخاب ابزار
DSM-IV
خود ـ سنجی: سرگذشت نگاری و سایر فنون
سرگذشت نگاری: یک روش متداول
مقاله های بیان حال
خود ـ توصیفی
تمرینهای خودآگاهی
دفترچه های یادداشت و برنامه ریزی روزانه
پرسش نامه ها
مصاحبه های ساخت مند
مصاحبه های اولیه
فنون ارزیابی گروهی
فنون جامعه سنجی
روش «حدس بزن چه کسی»؟
رابطه نگارها
مقیاسهای فاصله اجتماعی
ارزیابی بوم شناختی
پرونده ها
ملاحظات اساسی
تفسیر پرونده ها
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل دهم: مشاوره برای برنامه ریزی و تصمیم گیری شغلی
تعاریف و توصیفها
گرایشهای جدید در برنامه ریزی شغلی
ماهیت تغییرپذیری دنیای کار
نظریه های مربوط به رشد شغلی و تصمیم گیری
نظریه های فرایندی
نظریه های رشدی
نظریه های شخصیت
نظریه های جامعه شناختی
نظریه های اقتصاد
سایر نظریه ها
مفاهیم ضمنی نظریه های اشتغال برای مشاوران
مشاوره اشتغال و رشد استعدادهای انسان
زنان
اقلیتها
فقرا
افراد با ناتوانایی
زوجهای شاغل
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل یازدهم: مشاور به عنوان رایزنی تحصیلی و رشد
فرایند رایزنی (مشورت)
الگوهای رایزنی

الگوی اجرایی
الگوی تجویزی
الگوی مشارکتی
الگوی واسطه ای
مهارتهای رایزنی
رایزنی در نهادهای آموزشی
رایزنی با معلمان
رایزنی با مدیران مدرسه
رایزنی با والدین
مشاور به عنوان رایزن برنامه درسی
رایزنی در مراکز بهداشت روانی جامعه نگر
رایزنی در مراکز صنعتی و تجاری
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل دوازدهم: پیشگیری و تندرستی
پیشگیری
پیشگیری در مراکز غیرآموزشی
تندرستی
کنترل استرس
اوقات فراغت و سرگرمی
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل سیزدهم: مدیریت، اجرا و رهبری برنامه
آشنایی با تدوین و مدیریت برنامه
سرپرستی و شغل شما
مدیریت برنامه
منابع مدیر
شرایط احراز شغل
تنوع مهارت کارکنان
انطباق پذیری
مدیریت کارکنان
بودجه بندی
مشارکت در پیشرفت و اصلاح برنامه
زمینه یابی ارزیابی نیازها
رشد حرفه ای مشاور
رهبری برنامه
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
فصل چهاردهم: پاسخگویی، ارزیابی و تحقیق
تعاریف
پاسخگویی
یک نگاه مثبت به پاسخگویی
ایجاد نظام پاسخگو در برنامه های مشاوره
ارزیابی
فرایندی برای بهسازی حرفه ای و اصلاح برنامه
سایر کارکردهای ارزیابی
اصول ارزیابی
الگوهای ارزیابی
راهکارهای ارزیابی
تحقیق
نتایج مثبت تحقیق
چند تعریف
فرایند تحقیق
گزارش نتایج تحقیق
مسائل اخلاقی در تحقیقات انسانی
خلاصه
سؤالهایی برای بحث
فعالیتهای کلاسی
منابع
نمایه

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات