× User account Order history Account charging Increasing the account credit by charge card My Library Financial Transaction Shopping card Logout
1 / 3

مقدمه ای بر شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی

Publisher: سازمان سمت

Author: ,

Congress Class : ‫‬‭LB3045/5‫‭/آ4م7 1391

Dewey Decimal Classification : ‫‬‭371/32

National Bibliography Number : 2911604

ISBN : 9789645307828

Publish Year : 1391

Research Group Code : 31

Digital ISBN : 978-600-02-1012-0

کد کتاب : 1607

Printed Page Count : 155

Labels:

Book summary

این کتاب راهنمایی است برای مؤلفان و ناشران کتابهای درسی دانشگاهی که در آن طراحی و برنامه ریزی برای تألیف این نوع کتابها مطرح شده است. ابتدا به اهمیت کتاب درسی دانشگاهی و نقش آن در آموزش پرداخته، سپس طراحی و نگارش بخش مقدمات کتاب و نکاتی که در طراحی و تألیف متن کتاب درسی باید رعایت شود و از جنبه آموزشی بسیار حائز اهمیت است ذکر شده و در قسمتهای بعدی نحوه سازماندهی محتوا و نکاتی که در نگارش بخش پایانی کتاب باید مورد توجه قرار گیرد بیان شده است.

TextBook

45,100 38,335 Toman

Volume : 794.0 K Byte

Notice: This file is usable only on SAMT bookreader application

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 136

Subjects

Content

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: اهمیت کتاب و کتاب درسی
مقدمه
اهمیت کتاب دانشگاهی
ارتباط و کتاب درسی به عنوان وسیله ارتباطی
انواع ارتباط
فرایند ارتباط
فرستندة پیام (نویسنده یا مؤلف کتاب)
پیام
گیرندة پیام (خواننده یا مخاطب کتاب)
موانع ارتباط
کتاب، نوشته ای مدون
مدرس، مکمل کتاب درسی
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل دوم: مفهوم و ماهیت کتاب درسی
مقدمه
برنامه درسی
ویژگیهای یادگیری
مفهوم و تعریف کتاب درسی دانشگاهی
تاریخچه مختصر کتاب درسی دانشگاهی
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل سوم: شیوه طراحی و تألیف بخش مقدماتی کتاب درسی
مقدمه
کتاب درسی رسانه یادگیری
قسمت مقدماتی کتاب
فهرست کلی محتوا
فهرست تفصیلی محتوا
فهرست تصاویر
فهرست جداول و نمودارها
پیشگفتار
مقدمه
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل چهارم: شیوه طراحی و تألیف متن و مطالب پایانی کتاب درسی
مقدمه
طراحی و تألیف کتاب درسی «بخش پیکره و متن»
مقدمات فصل
هدفهای شناختی
هدفهای عاطفی
هدفهای حسی ـ حرکتی
متن کتاب درسی
ساختار متن
انسجام متن
وضوح متن (clarity)
تراکم مفاهیم
نسبت اطلاعات مهم به اطلاعات کم اهمیت
فعال بودن و قابلیت یادگیری متن
استفاده از طرح و تصویر
خلاصه فصل
مطالب پایانی کتاب درسی دانشگاهی
نمایه
واژه نامه
شیوه تنظیم واژه نامه
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل پنجم: انتخاب محتوای کتاب درسی
مقدمه
اصل اعتبار
انتخاب هدف
انتخاب مفاهیم و اصول
انتخاب فعالیتهای یادگیری
انتخاب تصاویر، عکسها و دیگر عناصر مشابه
اصل اهمیت
اصل علاقه
مفاهیم و اصول
فعالیتهای یادگیری
تصاویر، عکسها و موارد مشابه
قابلیت یادگیری
سودمندی محتوا
سازمان متن درس
تفکر استقرایی
تفکر قیاسی
تفکر انتقادی
تفکر منطقی
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل ششم: مراحل تدوین و تولید کتاب درسی دانشگاهی
مقدمه
عرضه طرح تألیف کتاب درسی
شیوه تهیه طرح تألیف کتاب درسی
طرح پیشنهادی
شرح فهرست مطالب
فصول نمونه
مرحله ارزیابی اولیه
مرحله ارزیابی کتاب درسی پس از تحویل نهایی
مرحله ویرایش کتاب درسی
ویرایش محتوایی
ویرایش زبانی
ویرایش فنی
فعالیتهای ویرایش
مرحله حروفچینی
مرحله نمونه خوانی
مرحله صفحه آرایی
مرحله لیتوگرافی
چاپ کتاب
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل هفتم: ارزشیابی کتاب درسی دانشگاهی
مقدمه
مفهوم ارزشیابی
مراحل ارزشیابی کتاب درسی
ارزشیابی کتاب درسی قبل از تدوین
ارزشیابی کتاب در حین تدوین
ارزشیابی کتاب پس از تدوین
روشهای ارزشیابی کتاب درسی
نمونه فرم ارزشیابی کتاب درسی دانشگاهی
الف) کتب تألیفی
ب) کتب ترجمه ای
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
فصل هشتم: جمع بندی مباحث و نگاه اجمالی به ویژگیهای کتاب درسی دانشگاهی
مقدمه
ویژگیهای کتاب درسی دانشگاهی
ویژگیهای کلی
ویژگیهای ساختاری
اصطلاحات تخصصی مهم فصل
خلاصه فصل
پرسشهایی برای تأمل بیشتر
منابع
نمایه

Similar products

More

Comments