× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
1 / 5

پدیدارشناسی چیست؟

ناشر : سازمان سمت

نویسنده :

مترجم : محمود نوالی

صفحات کتاب : 205

کنگره : B829/5‏‫‬‭/د2پ4 1373

دیویی : 142/7

کتابشناسی ملی : ‭م‌73-2741

شابک : 9786000200756

سال نشر : 1393

کد گروه پژوهشی : 34

شابک دیجیتال : 978-600-02-1538-5

کد کتاب : 0104

برچسب ها: فلسفه و کلام

خلاصه اثر

در برنامه دوره کارشناسی گروه فلسفه، دروسی به نامهای تاریخ فلسفه جدید و معاصر و فلسفه معاصر و مکاتب قرن جدید، منظور شده که ضمن تدریس آن ها الزاماً به فلسفه های جدیدی که در عصر حاضر در کشورهای اروپایی گسترش یافته و مورد توجه قرار گرفته اند، اشاره می شود. پدیدارشناسی یکی از آن فلسفه های جدیدی است که در اروپا مورد توجه زیاد قرار گرفته است؛ تا جایی که همراه با فرزند خود فلسفه اصالت وجود خاص انسانی در همه زمینه ها و روش های تحقق علوم مختلف اثر داشته و فلسفه غالب عصر گردیده است.
برای اینکه کتابی مرجع در دسترس دانشجویان فراهم شده باشد، از سال 1362 ترجمه قسمتی از اثری را که آقای آندره دارتیگ رئیس مؤسسه کاتولیک شهر تولوز تألیف کرده بودند، به صورت پلی کپی در اختیار دانشجویان قرار می دادم.
از سال 1365 که سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها «سمت» با تلاش پایدار و ابتکارات خود، تدوین کتب درسی را وجهه همّت قرار داد، اینجانب پیشنهاد ترجمه کتاب پدیدارشناسی چیست؟ اثر آندره دارتیگ را تقدیم آن سازمان نمودم که مورد پذیرش قرار گرفت و سال 1366 ترجمه کتاب تحویل آن سازمان گردید. برای آسان شدن فهم مطالب کتاب، پاورقیهای متعددی در شرح موارد مبهم و اصطلاحات خاص پدیدارشناسی اضافه شد...

کتاب الکترونیکی

4,000 تومان

حجم : 1.0 مگا بایت

توجه: این کتاب فقط از طریق گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و در نرم افزار کتابخوان سمت قابل مطالعه است.

افزودن به سبد خرید

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 194

کتاب چاپی

10,000 تومان

افزودن به سبد خرید

صفحات کتاب : 216

سال نشر : 1396

نوع جلد : شومیز

قطع : وزیری

وزن : 295.92

کد یکتا : 100104

نوبت چاپ : 10

تیراژ : 500

موضوعات

فهرست

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول: اصالت تحصل برتر
1- هوسرل و ضرورت یک آغاز مجدد
احساس بحران
مهلکه مضاعف: اصالت تجربه و فلسفه نظری
2- آغاز مجدد و «برگشت به خود اشیاء»
شهود ذوات
تحلیل حیث التفاتی
3- رد و ارجاع پدیدارشناختی و باقیمانده آن
دگرگونی نگرش
پدیدارشناسی مقوّم (سازنده)
اصالت معنی یا اگزیستانسیالیسم؟
فصل دوم: کار علمی
1- سرچشمه های روش
دگرگونی ماهوی
مشاهده ذوات و استقراء
مشاهده ماهیات و روش درون بینی
2- پدیدارشناسی و اصالت عین: نظریه صورت
ذات، صورت و ساخت
میدان و التفات مندی (حیث التفاتیت)
طبیعت گرایی نظریه گشتالت
فصل سوم: روش شناسی ادراک
1- التفات و ادراک
امر انسانی عبارت از فهمیدن است
احتمال اشتباه و خطا: نقطه تلاقی پدیدارشناسی و روانکاوی
2- تبیین و فهمیدن
ضرورت و حدود مرحله تبیینی
نمونه ای از ادراک در روان درمانی
3- مبانی ادراک
مفهوم یک مدنیّت اصیل و اولیه
خارجیت یا عینیت غیرممکن
فصل چهارم: فلسفه نقادی علوم
1- بحران علوم
بحران علوم و انسانیت در حال بحران
دلایل بحران: غفلت از سرچشمه های اولیه
بازگشت به جهان زندگی
2- حقیقت و آفاق آن
واقعیت دانشمند و واقعیت بازرگان
بداهت، «وصف زنده» حقیقت
حقیقت به عنوان امری مفهومی و جهان به عنوان مفهوم
تاریخ به عنوان معنا و فلسفه به عنوان تلاش
فصل پنجم: زیبایی شناسی اگزیستانس
1- از آگاهی ـ اگزیستانس به آگاهی ـ آزادی
آگاهی بدون مدرک
تقدم امر پیش از تفکر بر تفکر
اگزیستانس و آزادی
2- پدیدارشناسی وجودی (اگزیستانسیل) و روان شناسی
عاطفه به عنوان دلالت
تخیل کاشف یک آگاهی آزاد
روانکاوی وجودی (اگزیستانسیل) و حالت فلوبر
3- پدیدارشناسی و فلسفه عمل
یک فلسفه انقلاب
شکست پنهان پیروزی
فصل ششم: بازگشت به هستی شناسی
1- هستی شناسی پدیدارشناسانه سارتر
وجود فی نفسه و فراپدیدار بودن پدیدار
وجود لنفسه و ظهور عدم
وحدت وجود فی نفسه و لنفسه در پدیدارشناسی اگزیستانسیل
2- هستی شناسی پدیدارشناسانه هیدگر
نارساییهای پدیدارشناسی استعلایی
انتقال به یک پدیدارشناسی تأویلی
فهم هستی برحسب زمان
از پدیدارشناسی به سوی بیان شاعرانه
فصل هفتم: بازگشتی به اخلاق
1- جهان اخلاقی ماکس شلر
پدیدارشناسی به عنوان امکان دسترسی به جهان ارزشها
پدیدارشناسی به عنوان دسترسی به عالم اشخاص
مبانی شخص گرایی اخلاقی
2- اخلاق و تفکر موجود نامتناهی برحسب نظر لویناس
تفکر خودکامه و تعدی مستبدانه
نامتناهی و الحاد جدایی
تجلی صورت و حقیقت به عنوان عدالت
نتیجه
منابع و مآخذ
واژه نامه

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات

98937****5710

صفحه 36: ”پذیر“

نمیتونم امتداد را از رنگ جدا کرد و ان را با چیز دگری تحلیل کرد