کتاب پیش رو به نگرشهای تربیتی شماری از دانشمندان بزرگ مسلمان از قرن دوم تاکنون پرداخته است تا غبار غربت از این اندیشه ها برگیرد و معلوم دارد که فراوانی از عالمان مسلمان از همان سده های آغازین اسلام بینش های تربیتی سُخته و پخته داشته اند و تربیت پژوهی کرده اند و گنجواره ای گران سنگ در تعلیم و تربیت از خود به یادگار نهاده اند که شایسته است امروزه موضوع درس و گفت و گفتار علمی شوند تا از جمله روشن شود که پاره ای از غربیان بی خبر تا چه مایه گزافه بافته و ترّهات تافته اند که گفته اند مسلمانان دربند تربیت فرزند نبوده اند و آنچه در این زمینه در فرهنگ نوشتاری آنان یافتنی است بار و بر قلم فرسایی ترسایان عرب است نه عالمان مسلمان.
باری بازشکافت مبانی فلسفی، چیستی، اهداف، اصول، عوامل، مراحل، مواد و برنامه درسی، روش ها، حوزه های تعلیم و تربیت در کنار اشارتی کوتاه به زندگی و آثار هجده تن از بزرگان ایران و اسلام در قالب هجده فصل، جان کلام این اثر است.
حجم : 2.3 مگا بایت
توجه: این کتاب فقط از طریق گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و در نرم افزار کتابخوان سمت قابل مطالعه است.
تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 339
اهداف کلی کتاب
فصل اول: جاحظ(حدود160-255ه.ق)
فصل دوم: ابن سحنون(202-256ه.ق)
فصل سوم: فارابی(260-339ه.ق)
فصل چهارم: قابسی(324-403ه.ق)
فصل پنجم: اخوان الصفا(قرن چهارم ه.ق)
فصل ششم: مسکویه(حدود325-421ه.ق)
فصل هفتم: ابن سینا(حدود 370-428ه.ق)
فصل هشتم: غزالی(450-505ه.ق)
فصل نهم: شیخ اشراق(549-587ه.ق)
فصل دهم: خواجه نصیرالدین طوسی(597-673ه.ق)
فصل یازدهم: مولوی(604-672ه.ق)
فصل دوازدهم: سعدی(606-690ه.ق)
فصل سیزدهم: ابن خلدون(732-808ه.ق)
فصل چهاردهم: شهیدثانی(911-965ه.ق)
فصل پانزدهم: فیض کاشانی(1007-1091ه.ق)
فصل شانزدهم: مجلسی(1037-111-ه.ق)
فصل هفدهم: ملامهدی نراقی(91128-1209ه.ق)
فصل هجدهم: شهید مرتضی مطهری(1298-1358ه.ش)
منابع و مأخذ