فرهنگ و تمدن اسلامی اگر بخواهد هویت ممتاز خود را حفظ کرده، به بالندگی خود ادامه دهد، گریزی از تولید فلسفه تعلیم و تربیت و علوم تربیتی خاص خود ندارد. نخستین گام در این مسیر، بازخوانی فلسفههای شکوفاشده در دامن فرهنگ و تمدن اسلامی و سازگار شده با اقتضائات آن با نگاه تعلیم وتربیتی است. این اثر که حاصل سه طرح پژوهشی (فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، اشراق و متعالیه) و در قالب کتاب درسی تلخیص و بازنویسی شده، گام نخست در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی است که با بازخوانی این فلسفهها با نگاه تربیتی، مبانی تعلیم و تربیت برای هر مکتب فلسفی به صورت جداگانه در قالب مبانی مابعدالطبیعی، معرفتشناختی، انسانشناختی، اخلاقشناختی و جامعهشناختی تعلیم و تربیت استخراج و ارائه شده است. همچنین با استخراج دلالتهای مبانی و استخراج آرای تربیتی فیلسوفان هر مکتب، نظریه تعلیم و تربیت آنان را بهصورت مستقل در قالب مفهوم و ماهیت، اهداف، ساحتها، عوامل، مراحل تربیت و... ارائه کرده است.
Volume : 80.5 M Byte
Notice: This file is usable only on SAMT bookreader application
تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 464
بخش اول: فلسفه مشاء و تعلیم و تربیت
فصل اول: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت مشاء
فصل دوم: ماهیت و عوامل تعلیم و تربیت
فصل سوم: اهداف و محتوای تعلیم و تربیت
فصل چهارم: روش ها و مراحل تعلیم و تربیت
بخش دوم: فلسفه اشراق و تعلیم و تربیت
فصل پنجم: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اشراق
فصل ششم: ماهیت و عوامل تعلیم و تربیت
فصل هفتم: اهداف و محتوای تعلیم و تربیت
فصل هشتم: روش ها و مراحل تعلیم و تربیت از منظر فلسفه اشراق
بخش سوم: حکمت متعالیه و تعلیم و تربیت
فصل نهم: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت متعالیه
فصل دهم: ماهیت و عوامل تعلیم و تربیت
فصل یازدهم: اهداف و محتوای تعلیم و تربیت متعالیه
فصل دوازدهم: روش ها و مراحل تعلیم و تربیت متعالیه